Menu

Grøntsager

Tomater

Historie

Tomat er en frugt i natskyggefamilen, som stammer fra Peru. Den kom til Norden i 1600-tallet. Der findes mange forskellige typer tomater, herunder bøf-, blomme- og cherrytomater, og de forekommer også i forskellige farver, fx gul og grøn.

Tilberedning

Tomater spises både rå og tilberedte og er en af de mest almindelige ingredienser i salat i Danmark. Tomat er hovedingrediensen i ketchup. Dåsetomater indgår som ingredienser i mange retter.

Nedfrysning

ilberedte tomater kan fryses.

Tomater til små børn

Man kan give små børn tomater. Man kan vente lidt med rå tomater, indtil barnet kan spise små bidder. Frugter og grøntsager, som er røde eller orange, kan give små røde udslæt omkring munden på små børn. Denne reaktion skyldes ofte ikke allergi. Hvis man venter lidt tid og prøver en mindre mængde tomater, når barnet er lidt ældre, vil det oftest gå fint.

Specielle næringsstoffer

Tomater indeholder blandt andet 573 µg caroten, et provitamin til vitamin A, vilket svarer til 48 RE* (vitamin A) pr. 100 g. *retinolækvivalenter

 

Salat

Historie

Den tidligste beskrivelse af salat finder man i et tempel i Egypten. Romerne dyrkede den og spredte den i deres rige. I dag dyrkes salat over hele verden. Der findes mange forskellige typer salat. De tilhører to grupper, den ene er almindelig salat, icebergsalat og flere andre sorter med mild smag. Den anden gruppe har en lidt bitter smag, fx rucolasalat.

Tilberedning

Salat bør skylles grundigt. Den spises ofte rå som tilbehør til mad eller blandet i forskellige salater. Nogle salatsorter kan også tilberedes.

Nedfrysning

Rå salat er ikke velegnet til frysning. Derimod kan retter med tilberedt salat fryses.

Salat til små børn

Salat tilhører ikke de første grøntsager, som man bør give til små børn. Når barnet begynder at kunne spise små bidder af mad, er det tid at introducere salat.

Specielle næringsstoffer

Salat har et lavt energiindhold (kalorier) og indeholder blandt andet 1.300 µg caroten, et provitamin til vitamin A, hvilket svarer til 108 RE* (vitamin A) pr. 100 g. Næringssammensætningen kan variere mellem forskellige salatsorter. Grøn salat indeholder også 73 µg folat pr. 100 g. *retinolækvivalenter.

 

Peberfrugt

Historie

Peberfrugten er grøn fra starten og skifter farve til gul, orange eller rød, når den modnes. Den stammer fra Central- og Sydamerika. I slutningen af 1400-tallet bragte man frø til Spanien, hvorfra de senere blev spredt til andre europæiske, afrikanske og asiatiske lande. Mexico er stadig en af de førende producenter af peberfrugter i verden.

Peberfrugter kan være grønne, røde, orange, gule, hvide, regnbuefarvede og lilla, afhængigt af sorten og dyrkningstidspunktet.

Tilberedning

Peberfrugt bruges rå i salater og som garnering på smørrebrød, men er også velegnede til gryderetter, grill, kogning, stegning eller wokretter.

Nedfrysning

Tilberedte peberfrugter kan fryses.

Peberfrugter til små børn

Små børn kan spise tilberedte peberfrugter uden skind. Når børnene bliver større, kan de også spise rå stykker peberfrugt.

Specielle næringsstoffer

Peberfrugt indeholder blandt andet vitamin C, folat og caroten, et provitamin til vitamin A. Den røde peberfrugt er mest næringsrig. Den gule peberfrugt indeholder ubetydeligt merevitamin C. Gul peberfrugt indeholder 163 mg vitamin C pr. 100 g. Rød peberfrugt indeholder 417 µg caroten, et provitamin til vitamin A, hvilket svarer til 40 RE* (vitamin A) og 56,7 µg folat pr. 100g *retinolækvivalenter.

 

Avocado

Historie

Avocadoen tilhører laurbær-familien og stammer fra Mexico. Avocado er en frugt, der vokser på ca. 20 cm høje træer.

Tilberedning

Avocado spises rå, enten som en forret med fyld, skivet i salater eller på smørrebrød. Avocado kan også tilberedes som suppe eller bruges som ingrediens i saucer. Guacamole er en cremet dip lavet på avocado. Avocado bliver hurtigt mørk i kødet, når man har delt og skåret frugten. Et par dråber lime eller citron gør, at den grønne farve kan bibeholdes.

Nedfrysning

Avocado kan ikke fryses.

Avocado til små børn

Avocado er velegnet til små børn. Den er blød og let at mose og sluge.

Specielle næringsstoffer

Avocado indeholder forholdsvis meget fedt og energi (kalorier) af en frugt at være. Derudover indeholder den flere næringsstoffer, bl.a. 600 mg kalium, 116 µg folat og 3,4 mg vitamin E pr. 100 g.

 

Majs

Historie

Majs er egentlig en kornsort, og næst efter hvede og ris er det den vigtigste og mest udbredte kornsort i verden. Majs startede som afgrøde i Centralamerika og spredte sig derefter til store del af verden. Der er tusindvis af majssorter, som er velegnede til dyrkning under forskellige betingelser og til forskellige formål.

Tilberedning

Majskolber er lækre, når de koges i vand og spise med smør og lidt salt. Majskornene kan også koges og bruges i salater eller andre madretter. Både gryn og mel kan fremstilles af majs til brød og polenta, som er små gryn, der tilberedes af majskornets kerne. I Italien koges polenta til en grød- eller buddingelignede ret, der kan serveres til kød eller pølser.

Nedfrysning

Kogte majs er velegnede til frysning.

Majs til små børn

Når barnet begynder at gå fra puré til bløde bidder af mad, kan man starte med at teste kogte majs.

Specielle næringsstoffer

Majs indeholder blandt andet kulhydrater, energi og 53,7 µg folat pr. 100 g.

 

Grønne ærter

Historie

Ærter fandtes allerede i Burma for ca. 10.000 år siden. 

Tilberedning

Man kan spise ærter rå eller tilberedte, kogte i mad, supper, gryderetter, stuvninger etc.

Nedfrysning

Kogte ærter er velegnede til frysning.

Ærter til små børn

Man kan give små børn ærtepuré af kogte ærter. Når barnet bliver lidt større og kan spise små bidder mad, kan man give det hele kogte ærter.    

Specielle næringsstoffer

Grønne ærter indeholder mere protein (5,4 g/100 g) end mange andre grøntsager, derudover indeholder de også 65 µg folat og 2 mg jern pr. 100 g.

 

Grønne bønner/Haricot verts

Historie

Bønner er en bælgfrugt, som stammer fra Amerika.

Tilberedning

Det er mest almindeligt at koge eller stege bønner. De bruges som tilbehør til mad, i salater, gryderetter, supper etc.

Nedfrysning

Tilberedte bønner kan fryses.

Grønne bønner til små børn

Små børn kan spise puré af kogte, grønne bønner. Husk at fjerne "tråden" på bønnerne.

Specielle næringsstoffer

Grønne bønner indeholder blandt andet 36 µg folat, 1 mg jern og 235 mg kalium pr. 100 g.

 

Aubergine

Historie

Aubergine er i familie med kartoffelen og stammer fra Sydøstasien og det sydlige Indien. I dag bruges den meget, blandt andet i det sydlige Europa. Der findes forskellige sorter, men de mest almindelige er sort-violette.

Tilberedning

Aubergine kan tilberedes på mange forskellige måder og smager dejligt stegt, grillet, bagt, kogt eller gratineret. Olivenolie anvendes ofte ved tilberedningen.

Nedfrysning

Tilberedte auberginer kan fryses.

Aubergine til små børn

Aubergine er velegnet i retter til små børn.

Specielle næringsstoffer

Aubergine har et lavt energiindhold (kalorier), inden den tilberedes med olie eller andet fedt. Den indeholder bl.a. 210 mg kalium og 21,3 µg folat/100 g.  

 

Kål

Historie

Hvidkål, rødkål, blomkål og broccoli tilhører kålfamilien. Hvidkål kommer fra det sydlige Europa og har været kendt siden 1100-tallet. Spidskål er en variant af hvidkålen. Rødkål har været mindre kendt end hvidkålen. Først i løbet af 1900-tallet begyndte man at bruge den i større udstrækning. 

Tilberedning

Både hvidkål og rødkål kan anvendes som råkost. Hvidkål anvendes i supper, kåldolmere, stuvet hvidkål og i wokretter. Rødkål er populært på julebordet.

Nedfrysning

Tilberedt kål kan fryses.

Kål til små børn

Hvidkål og rødkål plejer ikke at være de første grøntsager, som man giver til børn, men efterhånden som barnet begynder at kunne spise mere, kan man indføre kogt eller tilberedt hvid- og rødkål. Til lidt større børn er en råkostsalat med hvidkål et C-vitaminrigt tilbehør til maden.

Specielle næringsstoffer

Hvidkål indeholder blandt andet 46,2 mg vitamin C og 19,1 µg folat pr. 100 g.

 

Blomkål

Historie

Blomkål tilhører kålfamilien. Dyrket blomkål stammer fra Lilleasien og spredtes til Europa i 1500-tallet. Blomkål dyrkes i hele verden. Hvid blomkål er mest udbredt, men der findes også grønne og violette blomkålssorter.

Tilberedning

Blomkål spises normalt kogt, stegt eller i wokretter, men kan også spises rå, fx i salater eller syltet.

Nedfrysning

Kogt blomkål kan fryses..

Blomkål til små børn

Kogt blomkål er velegnet til små børn. Når de bliver lidt større, kan man også give dem rå blomkålsstykker, som de kan spise med hånden.

Specielle næringsstoffer

Blomkål indeholder blandt andet 79 mg vitamin C, 88 µg folat og 340 mg kalium pr. 100 g.

 

Broccoli

Historie

Broccoli er i familie med blomkålen. Den blev dyrket for 2.000 år siden af grækerne og romerne, men først i 1950-tallet blev den populær i USA og senere i Europa. Broccoli kan dyrkes over hele Danmark.

Tilberedning

Det er mest almindeligt at spise broccoli tilberedt, fx kogt, stegt eller i wokretter. Ud over som tilbehør til maden er den god i supper og gryderetter. Men man kan også spise broccoli rå i små stykker, fx i salater.

Nedfrysning

Tilberedt broccoli kan fryses.

Broccoli til små børn

Små børn kan spise puré af kogt broccoli. Når de bliver lidt større, kan de også spise rå stykker broccoli.

Specielle næringsstoffer

Broccoli er en af vores mest næringsrige grøntsager og indeholder blandt andet 83 mg vitamin C, 175 µg folat og 332 mg kalium pr. 100 g.