Menu

Fett

Guide om nyttige fedtstoffer til små børn

Vi svarer på spørgsmålene om, hvilke fedtstoffer der er gavnlige for små børn. Kontakt os her

Fedtstoffer som omega-3 og omega-6 er livsnødvendige for barnets sundhed og udvikling. Fedt er en vigtig energikilde, derudover er det det næringsstof, der giver barnet mest energi pr. gram. Her kan du læse om fedtstoffer til små børn, i hvilken type mad og råvarer de findes, og anbefaling til barnets forskellige aldre.

De livsnødvendige fedtstoffer tilføres via maden

Fedtstofferne i kroppen bruges som energikilde og beskytter de indre organer. De er også vigtige i forhold til at bevare kropsvarmen. Cellernes membran (det ydre lag) indeholder også fedt. For at kunne optage fedtopløselige vitaminer har vi brug for fedtstoffer. Nogle af dem er livsnødvendige, de såkaldte essentielle, som omega-3- og omega-6, og påvirker bl.a. blodtrykket og immunforsvaret. Disse skal tilføres via maden.

Tre typer fedt

Fedt er det næringsstof, der giver mest energi (kalorier) pr. gram. Vi opdeler normalt fedtet, som findes i maden, i enkeltmættet og flerumættet fedt. Ifølge anbefalingerne skal vi spise mindre mættet og mere enkelt- og flerumættet fedt, end vi gør i dag.

Kort sagt er mættet fedt fast i konsistensen ved rumtemperatur, som hård margarine, kokosfedt og smør. Men også fedtet i mælk, ost, kød er mættet. Umættet fedt er ofte blødt ved rumtemperatur og findes bl.a. i smøremargarine, olier, flydende margarine og fed fisk. Også nødder, mandler og avocado indeholder umættet fedt.

Spædbørn har brug for mere fedt

Spædbørn har brug for mere fedt end ældre børn og voksne. I modermælken kommer ca. halvdelen af energien (kalorierne) fra fedt. Når barnet går over til at spise almindelig mad, kræver det lidt ekstra fedt for at sikre, at det får tilstrækkelig med energi. Derfor bør man tilsætte 1 tsk. fedt (flydende margarine eller olie) i hjemmelavet mad.

Små børn har brug for Omega-3 og omega-6-fedt

Omega-3 og omega-6 har mange forskellige opgaver i kroppen. De skal blandt andet bruges for, at hjernen og øjnene kan udvikle sig og fungere. De er også nødvendige for at kroppen skal kunne opbygge og reparere celler. De påvirker også reguleringen af blodtrykket og vores immunforsvar. For fostre og små børn er omega-3 og -6 nødvendige for at sikre barnets vækst og normale udvikling.

Mangel på gavnlige fedtstoffer kan give nedsat immunforsvar

Mangel på omega-3- og omega-6-fedt kan medføre forringet immunforsvar, hudproblemer og problemer i nervesystemet og øjnene.

Mad, der indeholder ekstra meget Omega-3

Omega-3-fedt findes i fed fisk som laks, sild og makrel, men også i hørfrø, rapsolie og valnødder.

Mad, der indeholder ekstra meget Omega-6

Omega-6-fedt findes i majs-, solsikke- og sojaolie.

Anbefalet indtag af fedt (% af energiindtaget)

Børn 6-11 måneder (30-45) Børn 12-23 måneder (30-40) Børn 2-5 år (25-40)

Modermælk anbefales til spædbørn op til 6-månedersalderen.